منیفولد دود بخشی از سیستم تخلیه گازهای خروجی یک موتور است که مسئول هدایت گازهای سمی از سیلندرهای موتور به سمت سیستم تخلیه اصلی خودرو یعنی اگزوز را بر عهده دارد. این سیستم از لولههای مقاوم و ضدزنگی ساختهشده است که قادر به تحمل حرارت بسیار بالا است. واشر منیفولد از ورود گازهای سمی و مضر موجود در گازهای خروجی به داخل کابین جلوگیری میکند. درنتیجه مانع آسیب رساندن به سرنشینان میشود. منیفولد دود با عملکرد خوب نقش بسیار مهمی در عملکرد خودرو و سلامت سرنشینان دارد.
وظیفه اصلی منیفولد دود افزایش فشار گازهای خروجی از موتور و هدایت آنها به سمت سیستم تخلیه اصلی است. این کار باعث بهبود عملکرد موتور، کاهش مصرف سوخت و کاهش گازهای مضر از موتور خودرو میشود. این قطعه در طول زمان ممکن است دچار خرابی یا آسیب شود که میتواند منجر به ایجاد مشکلاتی شود. هرگونه علامت غیرعادی که در عملکرد یا کارایی سیستم منیفولد دود بسترن b30 مشاهده شود، ممکن است نشاندهنده خرابی یا مشکل در این قطعه باشد.
این مشکلات معمولاً خود را با علائمی مانند افت فشار، نشت گاز، انبساط ناهنجار و یا احتراق لولهها نشان میدهد که منجر به تخریب سیستم تخلیه گازهای خروجی، کاهش عملکرد موتور، افزایش مصرف سوخت و افزایش گازهای خروجی مضر است؛ بنابراین، هرگونه علامت غیرعادی باید بهسرعت توسط یک تکنسین متخصص بررسی و تعمیر شود. در صورت تائید وجود مشکل در منیفولد دود بسترن b30 از قطعات اورجینال و اصل برای تعویض آن استفاده کنید. استفاده از قطعات اصل موجب عملکرد بهینهتر موتور و عمر طولانی این قطعه میشود
کاربرد منیفولد دود
منیفولد دود اولین قسمت از سیستم اگزوز خودرو است که به طور مستقیم به سیلندر یا بلوک موتور، پیچ میشود. منیفولد گازهای خروجی از تمام سیلندرها را به مبدل کاتالیزوری خودرو هدایت میکند. در موتورهای نوع V برای هر بانک سیلندر یک منیفولد جداگانه وجود دارد.
نشتی در منیفولد یا واشر میتواند باعث خروج دود اگزوز شود که سلامت سرنشینان را به خطر بیندازد. همچنین سنسور اکسیژن را اشتباه خوانده و چراغ موتور را بررسی کند. سوراخهای بزرگتر در منیفولد صدای بلندی در اگزوز ایجاد میکند.
نحوه عملکرد منیفولد دود
منیفولد دود در خودرو به طور مستقیم به سیلندرهایی متصل میشود که در آنجا گاز و اکسیژن قبل از مشتعل شدن گاز توسط شمع با هم ترکیب میشوند. هنگامی که عملیات سوخت انجام میشود، دریچه سیلندر باز میشود که گازهای مضر را آزاد کرده و آنها را به منیفولد رها میکند.
فشار داخل سیلندر به گونهای طراحی شده است که تمام گازها را خارج میکند. اما منیفولد وظیفه حذف گازها از سیلندر را نیز بر عهده دارد. بعضی از منیفولدهای دود نیز برای متراکم کردن گرمای گاز طراحی شدهاند، به طوری که هر گونه سوختی که ممکن است پس از احتراق باقی بماند را میسوزاند. منیفولدهای دود در هر مدل خودرویی به طور مثال آریزو 5 و آریزو 6 مورد نیاز بوده و تاثیر قابل توجهی در عملکرد آنها دارد.
علائم خرابی منیفولد دود
منیفولدهای دود به خاطر گرمای شدید، در طول زمان انبساط و انقباض قابل توجهی دارند که منجر به ترک و نشت منیفولد دود میشود.
بعضی علائمی که نشان دهنده خرابی منیفولدهای دود است:
- صدای بلندی از موتور ماشین بشنوید.
- عملکرد موتور خودرو کاهش پیدا کرده باشد.
- سوخت عملکرد ضعیفی داشته باشد.
- چراغ موتور که مربوط به سیستم آلایندگی است، روشن شود.
- گازهای سمی از موتور خودرو خارج می شود.
- توجه به این نکته مهم است که گازهای سمی برای سلامت و ایمنی شما نگران کننده هستند.
- دود خروجی از موتور خودروهای مختلف مثل هایما S7، هایما S5 و… نیز میتواند به عنوان یک خطر آتش سوزی در نظر گرفته شود. زیرا قادر است باعث ذوب شدن قطعات پلاستیکی در موتور شود.
منیفولد دود، قطعهای کاربردی برای خودرو
منیفولد دود به عنوان اولین جزء در سیستم اگزوز، دود اگزوز آزاد شده از سیلندرهای موتور را جمع آوری کرده. و به مبدل کاتالیزوری هدایت میکند. در موتورهای توربوشارژ، توربوشارژر در پایین دست منیفولد اگزوز یا اگزوز چدن قرار دارد. طراحی منیفولد دود و همچنین طراحی لولههای متصل تأثیر بسزایی بر عملکرد و ویژگیهای گشتاور موتور دارد. این واقعیت که مجاری اگزوز با هم یکپارچه نیستند، تضمین میکند که پالسها، نوسانات فشار یک سیلندر، از انتشار دود اگزوز از یک سیلندر به سیلندر دیگر جلوگیری کند.
منیفولدهای اگزوز اغلب از چدن ساخته میشوند. که میتوانند دمای بالای اگزوز را تحمل کنند. در بعضی از منیفولدهای اگزوز، فولاد ضد زنگ نیز استفاده میشود.